#

Comparative analysis of peri-implants marginal bone loss based on micro-thread

هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات کوتاه مدت محل ریز نخ بر سطوح استخوان حاشیه ای اطراف ایمپلنت بود.

روش‌ها: دو نوع ایمپلنت، یکی با ریز نخ‌ها در بالای ایمپلنت (گروه A) و دیگری با ریز نخ‌هایی که 0.5 میلی‌متر زیر روی ایمپلنت (گروه B) قرار گرفته بودند، در مجاورت یکدیگر در نواحی نیمه بی‌دندان 20 بیمار قرار گرفتند. . در مجموع 40 ایمپلنت قرار داده شد. از دست دادن استخوان اطراف هر ایمپلنت پس از 1 سال بارگذاری عملکردی آنالیز شد و پارامترهای لثه (شاخص پلاک اصلاح شده و شاخص خونریزی شیار اصلاح شده) بافت نرم اطراف ایمپلنت مورد ارزیابی قرار گرفت. از دست دادن استخوان پس از بارگذاری و پارامترهای لثه با استفاده از آزمون t زوجی مقایسه شد.

یافته‌ها: میانگین تحلیل استخوان در گروه A 0.16 میلی‌متر (انحراف معیار: 0.19) میلی‌متر و در گروه B 0.30 (انحراف معیار: 0.22) میلی‌متر پس از 1 سال بارگذاری عملکردی بود. آزمون t زوجی تفاوت معنی داری را در از دست دادن استخوان کرستال بین گروه های A و B در بیماران فردی نشان داد (004/0 = P). تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر پارامترهای لثه ای مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت کمتری در اطراف ایمپلنت‌هایی با ریز نخ‌هایی که در بالای ایمپلنت (گروه A) قرار داده شده‌اند در مقایسه با مواردی که در آن میکرو نخ‌ها در زیر قسمت بالایی (گروه B) قرار می‌گرفتند، مشاهده شد. این نتایج نشان داد که ریز نخ ها برای تثبیت استخوان حاشیه ای اطراف ایمپلنت عمل می کنند و مکان آنها نقش مهمی در روند تثبیت ایفا می کند.